Hur en navelsträngs donation går till

Som ni kanske såg i mitt inlägg igår så skrev jag om att jag hade fått papper om navelsträngs donation, så nu tänkte jag berätta lite om vad det är.
 
Hur går det till?

Du kommer egentligen inte märka någon skillnad om du gör en donation eller inte eftersom både du och ditt barn tas emot på samma sätt även om du väljer att donera eller inte. Det som görs är att när barnet föds så klipps inte navelsträngen av förens efter en minut så att ditt barn får det bod den behöver från navelsträngen. När navelsträngen sedan klipps av så finns det fortfarande blod i den och moderkakan och det blodet ta till vara och fryses ner till 196 grader och skickas till ett stamcellslabratorium i Göteborg. Blodet kan användas i upp till 20 år efter du donerat det.
 
Behöver det tas några prover/tester?
 
Det behöver inte tas några prover från ditt barn, men du som moder behöver göra ett blodprov för att vara säker på att navelsträngs blodet går att använda och för att veta vem blodet kan ges till. Om något skulle vara avvikande på proverna så tar de kontakt med dej för att tala om vad det betyder.
 
Vad används blodet till?
 
Blodet används till att rädda svårt sjuka människor. Både barn och vuxna som har till exempel leukemi eller andra blodsjukdomar. Blodet kommer vara tillgängligt för alla i hela världen, inte bara Sverige.
Om det är för lite blod kvar i navelsträngen så kan det inte doneras till just det här men då kan det användas till medicinsk forskning istället om du vill och går med på det.
 
Hur ska jag göra om jag vill donera navelsträngsblod?
 
Du kan säga till din barnmorska på mödrarvården att du är intresserad men det behövs egentligen inte eftersom om du föder vid rätt tidpunkt så kommer du att bli tillfrågad på förlossningen. 
Det är nämligen så att det bara är på Karolinska i Huddinge som dom gör det här och för att kunna donera så måste det vara på en vardag under dagtid som ditt barn föds eftersom det bara är då de läkarna som tar hand om blodet är på sjukhuset.
 
Klicka här för att komma till en sida med lite mer information om det är någor mer du vill veta eller undrar över.

Hur jag kommer göra:
 
Jag kommer självklart att donera om det är så att jag kan, jag gör allt för att hjälpa. Det sätter ju inga risker för varken mej eller bebis att donera så varför inte liksom?
Logga biobanken
 
 



Anonym

Vet du hur mycket blod det handlar om ungefär? Jättebra idé för övrigt

Svar: Nej, det vet jag inte. Men jag gissar att det är ungefär en blodpåse och det är en halvliter.
Fanny Ståhl



URL:


Anonym

Är det inte bättre att läsa på om sen avnavling? Alltså det att man väntar med att klampa och klippa innan navelsträngen blivit vit och slutat pulsera.
Blodet är ju barnets och barnet ska väl således också få tillgång till ALLT sitt blod..
Visste du att det tar ett halvår för barnet att komma upp i "rätt" blodvolym om avnavlingen sker tidigt? Att HÄLFTEN av barnets blod finns i navelsträng och moderkaka när bebisen föds, det är väldigt mycket blod det handlar om för en liten bebis. Att bebisar får livshotande problem med järnbrist och att läkemedelsbolagen tjänar massvis på järntillskott för små bebisar som egentligen inte skulle behövts om dom bara fick SITT blod. :(



URL:





NAMN
 

MAIL


URL





Remember me