De nya sedlarna och mynten

Jag såg på aftonbladet att dom har kommit ut med hur de nya sedlarna och mynten ser ut och jag har blandade känslor över dom..
 
De negativa sakerna är...
 
1. Jag har alltid gått runt och sagt att jag är superglad över att de svenska sedlarna är snyggast om man jämför med typ euro, pund och dollar. Men kolla på dom nu.. De ser ut som euro.
 
2. Ansikterna på sedlarna? Vilka är personerna ens?? Jag vet vem Astrid är men sen så vet jag liksom inte.. Det stod på aftonbladet vilka alla var men jag kommer inte ihåg längre vilka de var. Det är en sak man ska kunna! Man ska ju liksom kunna säga till folk från andra länder ba "Det här är blablabla och han är på sedeln eftersom han var så bra på att blablabla" Men det är inget jag  kommer kunna göra nu iallafall.
 
3. 2 kronan och 1 kronan ser likadana ut. Inte helt men nästan, de kommer vara olika stora antar jag men ändå.. Jag gillar det inte.
 
4. Dom säger att alla mynt och sedlar kommer vara lättare och att 5 kronan kommer kännas som att hålla i en 50 öring ungefär...  Tänk dej hur många pengar som kommer bli tvättade i tvättmaskinen.
 
5. De säger att 1000 kroners sedeln inte används så mycket längre. Varför inte bara ta bort den då??
 
6. De kommer inte att ta in alla nya sedlar och mynt samtidigt utan dom släpper 20-, 50-, 200- och 1000-kronorssedlarna den 1:a oktober i år och mynten, 100 kronorssedeln och 500 kronorssedeln släpper dom inte förens i oktober 2016. Jag tycker dom kan släppa alla på en gång istället, det känns mycket lättare då.
 
7. De ska inte byta ut 10 kronan. Jag tycker att när dom ändå byter ut allt annat så kan dom väl lika gärna göra om 10an också. Eller? För annars kommer ju alla mynt och sedlar vara såå lätta och så kommer 10an som värsta tjocka heffaklumpen.
 
De posetiva sakerna är...
 
1. Sedlarna är säkrare, dom har två nya säkerhetsdetaljer. Den första är en bild som skiftar i färg när man vickar på sedeln. På 20 kroners sedeln så är det boken, på 50 kroners sedeln så är det båten osv. Och den andra säkerhetsdetaljen är ett band med en bild av en krona och bokstäverna "kr", som rör sig när man vickar på sedeln. Det tycker jag är bra eftersom det är så många som fejkar sedlarna nu för tiden.
 
2. Jag tycker faktiskt om att det ska komma en 200 kroners sedel. 2 kronan är också bra, men den har tydligen funnits länge bara att dom har gjort om den nu. Jag som har haft 2kr men trott att dom inte är giltiga längre..
 
3. Sedlarna kommer fortfarande kännas som sedlar och inte så plastigt som till exempel euro sedlarna gör.
 
 
 
 
 
 
 
Kom ihåg att det här är vad JAG tycker, alla har sin egen åsikt och om du absolut inte tycker lika som jag så förstår jag det eftersom alla tycker olika!
 
Men jag skulle jätte gärna vela höra vad ni tycker så kommentera gärna en liten kommentar om din åsikt!
 
 
 



Cecilia

Alla personerna som är på sedlarna är väldigt kända även om du inte vet vilka de är. Själv tycker jag nog sedlarna var rätt snygga, men det är ju en smaksak såklart. :)



URL:


Alva

Håller med dig fullt ut. Framför allt det där med 1-kronan och 2-kronan, alldeles för lika! Du är bäst, kram ♥︎



URL:


Anonym

Vadå vittu plastiga eurosedlar :D euro o kronor sedlarna känns helt likadana??



URL:





NAMN
 

MAIL


URL





Remember me