Översikt för graviditets vecka 25

Först tänker jag bara säga att jag inte kommer att göra det här varje vecka eftersom jag inte har så mycket symtom och jag har typ inga "cravings" direkt heller. Men vem vet, det kanske kommer senare i graviditeten och då kommer jag skriva om det såklart.
 
I vecka 25 så är bebisen ungefär 22cm lång och väger ca 680g i början av veckan och ca 790g i slutet av veckan och om hon skulle födas nu så skulle hon ha ganska bra chanser att överleva.
Den här veckan så har hon börjat trycka mycket på kissblåsan vilket gör så att jag blir kissnödig oftare vilket jag inte har varit tidigare under graviditeten. Men jag kissar fortfarande inte jätte ofta vilket är ganska skönt. En sak som är lite pinsamt är att om jag typ garvar as mycket så kan det komma lite kiss i trosan, haha. Men det är vanligt eftersom bäckenbenet töjs ut och blir större. Vissa kan till och med kissa på sej om dom har otur, jag har inte gjort det än ialllafall.
Den här veckan så har hon börjat röra sej mycket mer inne i magen och så har hon börjat reagera om man rör på min mage. Om man petar lite på ett ställe på magen så dunkar hon tillbaka efter någon sekund och om man har till exempell handen på magen så kan hon ligga och sparka på den ett tag.
En till sak hon har börjat göra den här veckan som är lite obehagligt men ändå jätte mysigt på samma gång är att hon typ sträcker ut sej där inne så man känner en hård boll utanpå magen om hon trycker ut typ ryggen/rumpan och huvudet och ibland så kan man känna något lite mindre och då är det hennes fötter eller händer. Man kan inte riktigt känna vad det är för kroppsdel på henne än men det kommer man kunna göra senare.
Jag har ju också blivit väldigt yr några gånger den här veckan vilket är jobbigt men det hör till.
Juste, hon har börjat trycka sej mot revbenen och lungorna väldigt mycket nu också så jag blir väldigt lätt andfådd, kan till och med bli andfådd av att prata.
Och det är allt spännande som har hänt den här veckan.
 
 
Så här ser min mage ut nu, eller aa för 2 dagar sen men den ser ju typ lika dan ut fortfarande. Orkade inte ta en ny.
25-week 3D ultrasound
Så här ser ett 3D/4D ultraljud ut i vecka 25!






NAMN
 

MAIL


URL





Remember me